Retrotieto- ja retrotaitotestit olivat RetroU:n pääsykokeisiin kuuluvia koetinkiviä, jotka paitsi mittasivat hakijoiden tietämystä ja taitoja, myös testasivat heidän retroinnostustaan ja -sitoutumistaan.
Retrotietotestin ytimessä oli laaja kysymyspankki, joka kattoi kaikki mahdolliset retromenneisyyden osa-alueet. Kysymyksiä saattoi olla esimerkiksi seuraavasti: "Mikä oli ensimmäinen kaupallisesti saatavilla ollut mikrotietokone?" tai "Mitä tarkoittaa 8-bittinen tietokone?" tai "Kuka on Nolan Bushnell ja mitä hänellä on tekemistä Pongin kanssa?". Hakijoiden odotettiin tuntevan retrotietokoneiden historiaa, ja heidän tietämyksensä oli ehdottoman tärkeää.
Retrotaitotesti puolestaan sisälsi monenlaisia käytännön tehtäviä, jotka liittyivät suoraan retroiluun. C64:n Basicilla ympyrän piirtäminen oli vain jäävuoren huippu. Muita tehtäviä olivat esimerkiksi Atari 2600:n koodaaminen, äänikasetin purkaminen ja kokoaminen, tai vaikkapa vanhan Game Boy:n ruudun korjaaminen. Hakijoiden odotettiin osoittavan paitsi teoreettista tietoa, myös kykyä soveltaa tätä tietoa käytännössä.
Skrolli-lehteen artikkelin kirjoittaminen taas oli suuri plus. Kyky kirjoittaa informatiivisesti ja kiinnostavasti retroaiheista osoitti paitsi tietämystä, myös intohimoa ja sitoutumista aiheeseen. Erityisen suotuisa merkki oli, jos hakija oli saanut suosituksen Skrolli-lehden toimitukselta - tämä osoitti, että hakija ei ainoastaan tiennyt retroaiheista, vaan myös ymmärsi retrokulttuurin merkityksen ja sen, kuinka se liittyy suurempaan kulttuuriseen kontekstiin.
Näin ollen RetroU:n Retrotieto- ja retrotaitotestit olivat enemmän kuin vain kokeita - ne olivat matkaa retromenneisyyden syvimpään olemukseen, mittareita, jotka mittasivat hakijoiden todellista intohimoa ja ymmärrystä retroilusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti